研究者業績

小泉 佳右

コイズミ ケイスケ  (Keisuke Koizumi)

基本情報

所属
千葉大学 大学院国際学術研究院 准教授
学位
修士(筑波大学)
博士(東京学芸大学)

J-GLOBAL ID
200901010508750475
researchmap会員ID
1000361048

論文

 33
  • 行德 玲, 小泉 佳右
    千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University 8 97-108 2024年3月31日  査読有り責任著者
    type:text [要旨] 日本に来る外国人留学生は、住み慣れた場所とは異なる環境での生活を強いられるため身体的および精神的なストレスが生じやすいといえる。一方で、運動は生活習慣病の予防や生活の質やQOL、メンタルヘルスの向上が見込まれ、身体的および精神的に好意的な影響を与えると言われている。本研究では、留学生の健康状態と身体活動量について調査するため、留学生31名と留学生ではない学生41名を対象に身体活動量の計測とSF-36v2を用いた健康関連QOLの測定を実施した。留学生群では、留学生ではない学生群に比べ、総睡眠時間が長く、SF-36v2の調査においては身体機能、日常役割機能(精神)、社会的機能の項目で低いスコアを記録した。留学生の中での活動上位群と活動下位群では、有意な差は見られなかったが、日本人を含めた包括的な健康を維持・向上するためのサポートが必要である。 [Abstract] International students coming to Japan face physical and mental stress because they have to live in a very different environment from the one they are used to in their hometown. Meanwhile, exercise is expected to improve quality of life (QOL) and mental health. In this study, we compared the physical activity and health-related QOL (using the SF-36v2) of 31 international students and 41 Japanese students. Compared to Japanese students, the international student group had a longer total sleep time and recorded a lower mean score on the SF-36v2 in the areas of physical function, emotions, and social functioning. However, there was no significant difference between the top activity group and the bottom activity group among the international students. Overall, support is needed to maintain and improve comprehensive health in Japanese and international students.
  • 窪谷 珠江, 小泉 佳右
    植草学園大学研究紀要 14 61-68 2022年3月31日  査読有り
    【目的】幼児の身体活動量と有能感および社会的受容感を計測し,その関係性について調査することを目的とした。【方法】幼稚園の年長児 22 名を対象とした。身体活動量の測定は,三軸加速度センサー付き小型活動量計を用いた。有能感および社会的受容感の測定は The Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children を参考とし,個別面接調査を行った。身体活動量について,歩数は 13,000 歩を境に,中高強度活動時間(moderate-to-vigorous physical activity;以下,MVPA 時間)は 70 分/日を境にその多寡をそれぞれ分類し,歩数と MVPA 時間の両方とも高値を示した者を「身体活動量充足群」,それ以外の者を「非充足群」として 2 群に分類した。それぞれの群における有能感および社会的受容感の得点の差を,Mann-Whitney の U 検定を用いて求めた。【結果】身体活動量充足群は非充足群と比較して運動有能感および一般的有能感が有意に高かった。両群において社会的受容感に有意差は認められなかった。
  • 青山千夏, 西昌哉, 窪谷珠江, 小泉佳右
    千葉大学国際教養学研究 6 97-107 2022年3月  最終著者責任著者
  • 小泉佳右, 真鍋求, 安藤啓
    千葉体育学研究 (42) 1-8 2021年9月  査読有り筆頭著者
  • Saki Tsukahara, Satoshi Yamaguchi, Futaba Igarashi, Reiko Uruma, Naomi Ikuina, Kaori Iwakura, Keisuke Koizumi, Yasunori Sato
    Journal of medical Internet research 22(6) e18155 2020年6月24日  査読有り
    BACKGROUND: Maintenance of good health and a healthy lifestyle have significant impacts on the lives of university students. However, university students are prone to engage in risky health behaviors, resulting in impaired health status. Electronic health (eHealth) literacy is an important factor in maintaining a healthy lifestyle. However, no studies have assessed the eHealth literacy levels and the associated lifestyle behaviors among university students in Japan. OBJECTIVE: The purposes of this study were to clarify the eHealth literacy level, the participant characteristics associated with eHealth literacy, and the association of eHealth literacy with lifestyle behaviors of students in a Japanese university. METHODS: A questionnaire-based cross-sectional study of 3183 students at a national university in Japan was conducted. eHealth literacy was quantified using the Japanese version of the eHealth Literacy Scale (eHEALS). The association between participant characteristics (gender, school year, department of study, and living status) and eHEALS score was assessed using t tests. Additionally, the associations of eHealth literacy with lifestyle behaviors (exercise, smoking, alcohol consumption, etc.) were evaluated using logistic regression analyses. RESULTS: The mean eHEALS score was 23.6/40 points. The mean eHEALS score for students in medical departments was 27.0/40 points, which was 2.9 points higher than that of nonmedical students (P<.001). Similarly, the graduate school participants had higher scores than the undergraduate students. The proportion of participants who exercised regularly was higher in the high eHEALS score group than in the low score group, with an adjusted odds ratio of 1.39 (P<.001). CONCLUSIONS: The eHealth literacy level of university students in Japan was comparable to that of the general Japanese population. Graduate students, as well as those in medical departments, had higher eHealth literacy. Furthermore, students with higher eHealth literacy had better exercise routines.

MISC

 28

書籍等出版物

 12

講演・口頭発表等

 76

所属学協会

 7

共同研究・競争的資金等の研究課題

 10

社会貢献活動

 6