本論文では腕動作が同一で手型が異なる手話単語を含む手話文に対する連続手話認識手法を提案する.腕動作のみによる手話認識については手首座標を三次元で追跡し,隠れマルコフモデルにより認識する手法をすでに提案している.しかしながら,その手法では腕動作が同一で手型が異なる単語を区別することはできなかった.本論文ではそのような単語に対して,手首座標の追跡時に腕が静止した時点と腕の運動方向が大きく変化した時点の手型画像を取得しておき,それらをサポートベクターマシンで分類することで,同一腕動作を持つ手話単語の識別を行う.評価実験として,腕動作が同一で手型が異なる単語群を辞書から抽出し,認識実験を行った.結果として,手型の異なる単語について約 8 割の認識率を実現した.In this paper, we will introduce a continuous sign language recognition method which can distinguish the words with the same arm motion and the different hand shape. We have proposed a sign language recognition method based on the Hidden Markov Model tracking the signer's arm motion. However, the method used only arm motion and it was unable to distinguish the words with the different hand shape and the same arm motion. In this study, the hand shape images were extracted when the arm motion stopped or the movement direction of arm changes significantly. The extracted images are classified by the Support Vector Machine and identified as the proper sign word. As the result of the recognition experiment, the recognition accuracy was about 80% for the words with the different hand shape.
自動伴奏システムが人間らしい伴奏を実現するためには,人聞が行っている伴奏制御方法の解明が必要である.我々の先行研究において,人間同士の合奏を分析することにより,「独奏者と伴奏者の演奏タイミングのずれ」 と 「伴奏者の時間長変化」 の履歴から未来の演奏を予測する手法を提案したが,その研究で分析したデータは単純な練習曲であったため,現実的な合奏における有効性は不明であった.そこで本研究では名演奏家の合奏録音データを分析し,先行研究のパラメータの有効性を調査することを目的とする.分析の結果,演奏表現上の音楽的逸脱が少ない状況では先行研究の有効性が示されたが,音楽的逸脱が大きい状況では先行研究のパラメータでは予測が困難であることが示された.In order to realize an automatic accompaniment system like a human, it is necessary that control method of human accompanist is elucidated. In our previous study, we proposed a method to predict the duration of the next beat using the history of two parameters; "the time difference between the soloist and the accompanist" and "the tempo modification of the accompanist". However, the score used in the analysis is just a simple etude, so the pragmatic effectiveness of the method for real-world music is not clear. Therefore, we analyze ensemble recordings by virtuosi to investigate the effectiveness of these two parameters. As a result, the effectiveness was shown when the tempo was stable, on the other hand, it was shown that the prediction was difficult in the situation where the virtuosi perform expressively with tempo rubato.