研究者業績

五十嵐 洋己

イガラシ ヒロキ  (Hiroki Igarashi)

基本情報

所属
千葉大学 大学院国際学術研究院 准教授
学位
社会学博士(2015年8月 ハワイ大学マノア校)

J-GLOBAL ID
201501014731951443
researchmap会員ID
B000247370

論文

 9
  • 五十嵐洋己
    Global Networks: A Journal of Transnational Affairs 24(4) e12510 2024年10月  査読有り招待有り
  • Hiroki Igarashi
    Handbook on Gender in Asia 305-322 2020年7月15日  査読有り招待有り
  • Lim Way Soong, Leow Meng Chew, Lim Chot Hun, Hiroki Igarashi, Ioannis Gaitanidis, Satoko Shao-Kobayashi
    American Journal of Applied Sciences 14(8) 808-822 2017年8月  査読有り
  • 五十嵐洋己
    国際教育 8(19) 19-34 2015年3月  
    2000 年代以降、東アジアの家族の越境化-父親を残し母親と子どもだけで英語圏の国や地域へ移住するという国境を越えた教育・家族戦略-の現象についての議論が行われている。本稿では日本の越境教育戦略の一例である、夏休みや春休みに実践される「親子留学」にハワイで参加した21 名の日本人母親の語りに注目し、子どもの能力言説を用いてどのように「良い母親」像を構築し卓越化を行っているかを考察した。分析の結果、調査対象者は親子留学を通して、子どもが「グローバル型能力(英語力やコスモポリタン的視野・志向性)」と「ポスト近代型能力(個性・自己表現力)」を獲得するとして、子どもが「広い」世界で生きるという世界観を構築していた。一方で、調査対象者のうち低階層出身者は、「日本の高学歴エリート家族」を「近代型能力(高い学力)」しか持たない「狭い他者」と積極的に位置づけ卓越化を行っていた。結論では、このような能力言説を用いた卓越化の意味について考察を行った。Since the 2000s, scholars have discussed the transnationalizing of East Asian families-the motherseducate and nurture their children in English-speaking countries while the fathers remain in the homecountry. By interviewing 21 Japanese mothers participating in a short-term parent-child study tour(oyako-ryūgaku) in Hawaii, I observed how they engage in class distinction by identifying themselvesas "good mothers" through employing culturally embedded discourses on children's competencies.My findings reveal that these mothers constructed a worldview that their children are becoming'open-minded' by acquiring individuality, self-expression capabilities, English language skills andcosmopolitan orientations which prepare them for more job opportunities in the future. Within thegroup, the less educated mothers compared to the well-educated ones, were more likely to distinguishthemselves from domestic elite families in that they perceive the latter as 'narrow-minded' regardingtheir children's personality and future job prospects. In conclusion, I discuss the ways in which myresearch participants employed various discourses on children's competencies as related to classdistinction.

MISC

 2

書籍等出版物

 2

担当経験のある科目(授業)

 15

共同研究・競争的資金等の研究課題

 4