西垣 知佳子, 中條 清美, 樫村 雅子
千葉大学教育学部研究紀要 55 255-270 2007年2月
日本人英語学習の弱点として,日常生活語彙の不足が指摘される。その対応として,小学校英語活動における日常生活語彙の指導に期待が寄せられている。本研究では,基礎研究として,小学生に学ばせたい日常生活語彙500語を客観的に選定し,それらに基づいて,英語カルタ教材を開発するものである。本教材は伝統的なカルタ教材の利点に加え,次のような特性を持つ。言語習得のプロセスにしたがってリスニングを重視し,無意識のうちに英語をたくさん「聞く」状況を作り出す,子どもたちの発達段階に合わせて学年を問わず繰り返し使える,他教科と連携させて使える,英語指導の経験のない学級担任が使える等の点である。本稿では,日常生活語彙の選定手順,カルタを利用した語彙指導の方法,具体的なカルタ教材作成の手法について述べる。English textbooks used in Japanese junior and senior high schools lack sufficient daily life vocabulary words such as microwave, vacuum cleaner, and faucet, etc. English teaching at Japanese elementary schools, which began in 2002, provides an opportunity to teach additional everyday vocabulary. In this study we adapted 'karuta', a traditional Japanese card game, to teach daily life vocabulary to Japanese elementary school students. Children can benefit from an enjoyable activity that provides an opportunity for exposure to English while lowering their affective filter. The target words for our daily life vocabulary karuta cards were systematically selected based on corpus linguistics techniques. The karuta cards created in this study are unique. The 'reading cards' (yomi-fuda) include information or hints about the target word such as its shape, color, size, usage, environment, habitat, etc. Students listen to these hints spoken one after another by an instructor and quickly choose the corresponding 'picture card' (e-fuda) from an array of cards in front of them. Due to the large number and extensive variety of hints listed on the reading cards, the card game can be used with students of different English levels and different cognitive abilities.