西垣 知佳子, 星野 由子, 物井 尚子, 安部 朋世, 橋本 修
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University 70 279-288 2022年3月1日
type:text
[要約] 2017年告示の小学校学習指導要領外国語科では,「外国語の音声や文字,語彙,表現,文構造,言語の働きなどについて日本語と外国語との違いに気付き,これらの知識を理解する」という目標が示されている。本稿では,小学校の外国語科と国語科の検定教科書を通して,英語や日本語の言語知識,なかでも,文構造や文法について,どのような内容をどのように学んでいるのかを調査した。まず,研究1では,小学校で使用されているすべての英語検定教科書を調査したところ,教科書に掲載されている3,300の言語活動のうち,英語のルールや文法に関する活動が44件あった。活動内容としては,語順の違い,品詞の区別等があった。次に,小学校の国語科検定教科書を調べたところ,861件の単元・教材うち60件が日本語の文法,特に文型や語順に関するものであることが確認された。研究2では,小学校と中学校の英語教科書の中で,小中の接続に関わる内容を調査した。その結果,中学校英語教科書の小・中接続の部分では,文法に関して小学校で経験したような活動が行われていないことがわかった。このことから,小学生が中学校に入学すると,小学校とは異なる方法で英文法の学習が始まることが確認された。このような学習方法の変化が,英語嫌いの一因になることも考えられるだろう。
[SUMMARY] In the Japanese Course of Study for Elementary School (2017) (the government curriculum guidelines for elementary school education), “understanding of language knowledge” was added as a goal of foreign language education. This paper describes two studies (Study 1 and Study 2) conducted to investigate how students acquire English language knowledge (or grammar) through school textbooks. Study 1 explored all English and, for comparison, Japanese textbooks authorized by the government and found that elementary school students learn English primarily through oral communication (listening and speaking). Only 44 out of 3,300 language activities (1.9%) in the English textbooks were focused on grammar. In contrast, we found that in Japanese elementary school textbooks 60 out of 861 lessons (7.0%) were about Japanese grammar, specifically, sentence patterns and word order. Study 2 looked for overlap or similarities between elementary and junior high school English textbooks in how English grammar is taught. We found there were no grammatical activities in junior high school English textbooks that resembled the pedagogical approach found in elementary school English textbooks. That is, once elementary school students reached the junior high school level, they started to learn English grammar differently from when they were in elementary school. The inconsistent methodology between elementary and junior high school may negatively impact learner achievement and enthusiasm for English study.