研究者業績

岡田 聡志

オカダ サトシ  (Satoshi Okada)

基本情報

所属
千葉大学 国際未来教育基幹 准教授
学位
修士(文学)(2007年3月 早稲田大学)

研究者番号
00581779
J-GLOBAL ID
201001047561549538
researchmap会員ID
6000023641

【2023年度】
・高等教育センター(教育改革・IR部、質保証・FD部)
・スマートラーニングセンター副センター長(2022年度~)
・スマートオフィス長(2023年度~)
・アカデミック・リンク・センター(兼務)
・大学院人文公共学府(教育・学修支援コース)(兼務)


受賞

 1

論文

 14
  • 岡田 聡志, 白川 優治, 米田 奈穂, 谷 奈穂, 御手洗 明佳, 多田 伸生, 奥田 聡子, 竹内 比呂也
    大学教育学会誌 38(2) 47-56 2016年11月  査読有り
    [Abstract] The purpose of this study is to clarify the core competency of educational and learning support practice in higher education. The methodology of scale development is applied in order to comprehend the competency required of university staff members engaged in such practice (excluding faculty members). This study consists of three surveys: (1) a bibliographic survey, wherein 298 papers were identified and 384 descriptions related to the targeted competency were extracted from them; (2) semi-structured interviews, in which 29 university staff members who were engaged in educational or learning support activities were interviewed, and a qualitative analysis of the interview records identified 1,236 items related to competency; and (3) a web-based questionnaire survey, wherein 47 questions were generated to measure competency on the basis of seven domains, 25 categories, and 177 items obtained from the bibliographic and interview surveys. The construct validity was tested by performing a factor analysis and by analyzing the relationship between the factor score, the qualification of the staff required to provide student support, and how frequently the staff members attended training seminars. These analyses resulted in five factors and 30 items as competency scales. These factor scores were found to be higher for those staff members who had the necessary qualifications or who participated in training seminars frequently. These findings lead us to conclude that these factors and items are valid measures of competency regarding educational and learning support practice. We also expect that these factors and items are usable for further staff development in universities, such as self-assessment scales in staff development programs, and as the basic concept for formulating the goals of such programs or for understanding professional practice proficiency in educational or learning support.
  • 岡田 聡志
    高等教育研究 19 67-86 2016年5月  査読有り招待有り
  • 朝比奈 真由美, 伊藤 彰一, 前田 崇, 山内 かづ代, 岡田 聡志, 田邊 正裕
    医学教育 45(Suppl.) 156-156 2014年7月  査読有り
  • 高橋 平徳, 小河 祥子, 朝比奈 真由美, 岡田 忍, 酒井 郁子, 関根 祐子, 池崎 澄江, 伊藤 彰一, 大久保 正人, 岡田 聡志, 黒河内 仙奈, 関根 秀一, 田邊 政裕, 前田 崇, 山内 かづ代, 宮崎 美砂子
    保健医療福祉連携 7(1) 47-47 2014年3月  査読有り

MISC

 10

書籍等出版物

 4

講演・口頭発表等

 56

担当経験のある科目(授業)

 13

共同研究・競争的資金等の研究課題

 9

学術貢献活動

 4

社会貢献活動

 1

その他

 12
  • 2019年3月 - 2019年3月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 2018年度春期「教育方法・教育評価」コース担当(コーディネータ)
  • 2018年9月 - 2018年9月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 2018年度夏期「学生・学修に対する理解」コース担当(コーディネータ)
  • 2018年9月 - 2018年9月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 2018年度夏期「教育IR入門:教育データの分析と活用」コース担当(コーディネータ)
  • 2018年8月 - 2018年8月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 2018年度夏期「学生の抱える困難の理解と支援」コース担当(コーディネータ)
  • 2018年8月 - 2018年8月
    第50回日本医学教育学会大会 プレコングレスワークショップ2 「医学教育とIR~シームレスな医学教育のためのIR組織を目指して~」 タスクフォース(2018年8月2日)
  • 2018年3月 - 2018年3月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 2017年度春期「教育方法・教育評価」コース担当(コーディネータ)
  • 2017年9月 - 2017年9月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 2017年度夏期「学生の抱える困難の理解と支援」コース担当(コーディネータ)
  • 2017年4月 - 2017年4月
    第64回医学教育セミナーとワークショップ in 昭和大学 (医学教育共同利用拠点 岐阜大学医学教育開発研究センター) 「WS-8 教学IR実践ブラッシュアップ~より洗練された医学教育IRに向けて~」 タスクフォース(2017年4月23日)
  • 2017年3月 - 2017年3月
    千葉大学アカデミック・リンク・センター アカデミック・リンク教育・学修支援専門職養成プログラム 試行プログラム「教育方法・教育評価」コース担当(コーディネータ)
  • 2016年8月 - 2016年8月
    第48回大会日本医学教育学会大会 座長(口演25 コミュニケーション教育2) (2016年7月30日, 大阪医科大学)