中道 圭人
教科開発学論集 = Studies in subject development (4) 1-11 2016年 査読有り
本研究は、小学生におけるネガティブな情動が複合的な実行機能課題の遂行に及ぼす影響を検討した。小学1・3・5年生74名が調査に参加し、2度の個別面接を受けた。実行機能の測度として子ども用ウィスコンシン・カード分類課題(WCST-KFS:小林,1999)、ネガティブな情動を喚起する映像刺激として日本語版MISC(中澤,2010)の改訂版をそれぞれ用いた。面接の第1 セッションで、参加児はニュートラルな(特定の情動を喚起しない)状態でWCST-KFS を行った。面接の第2セッションで、参加児は情動条件と統制条件のいずれかに振り分けられた。情動条件では、参加児はMISCを視聴(ネガティブな情動を喚起)した後、WCST-KFS を行った。統制条件では、第1セッションと同様に、参加児はニュートラルな状態でWCST-KFS を行った。その結果、情動条件では統制条件より全体的な課題遂行が低く、固執傾向が強まること、情動条件では3・5 年生の遂行がそれぞれ2学年下の児童と同程度まで低下することが示された。これらの結果は、教育実践において、ネガティブな情動が特定の認知能力の低下をもたらすことを考慮する必要性を提案している。This study examined the influence of negative emotion on the schoolchildren's executive function (EF).Seventy-four 1st, 3rd, and 5th graders (7-, 9-, and 11-year-olds) participated in this study. Wisconsin Card Sorting Test-Keio-F-S version (WCST-KFS: Kobayashi, 1999) was used as the measure of complex EF, and the mood induction stimulus for Japanese children (Nakazawa, 2010) was used as the stimulus arousing the negative emotion. Participants were assigned to the control condition or emotional condition. On the control condition, participants' EFs were assessed with neutral emotion (not arousing the negative emotion). On the emotional condition, participants watched the mood induction stimulus, and then their EFs were assessed with negative emotion. Results showed that the performance of WCST-KFS on emotional condition was worse than control condition, and the perseverative tendency on emotional condition was stronger than control condition. Moreover, 3rd and 5th graders on emotional condition performed at the same level as the group 2 years younger performed on control condition. These results suggested the educational value of considering that the negative emotion decreases the ability of EF.