基本情報
- 所属
- 千葉大学 教育学部・大学院教育学研究科 准教授(兼任)教育学部附属中学校 特命教諭特定国立研究開発法人理化学研究所 革新知能統合研究センター目的志向基盤技術研究グループ自然言語理解チーム 客員研究員
- 学位
- 博士(教育学)(2020年9月 東京学芸大学)
- 連絡先
- yishii
chiba-u.jp
- 研究者番号
- 90756545
- J-GLOBAL ID
- 201301059298485376
- researchmap会員ID
- B000233236
- 外部リンク
【自己紹介】
専修大学附属高等学校、早稲田大学大学総合研究センター、千葉大学教育学部・大学院教育学研究科助教を経て、現職.研究は英語教育・応用言語学を中心に行っています.
【2025年度に取り組んでいるプロジェクト】
・言語AIによる実践的英語学習の個別最適な支援とエンゲージメントの向上(研究代表者:松林 優一郎)
・ラーニングアナリティクスによる英語DDL(英語データ駆動型学習)の精緻化(研究代表者:西垣 知佳子)
・英語要約ライティングの形成的評価におけるフィードバック活用とその効果の検証(研究代表者:澤木 泰代)
・個別最適化されたe-Learningコースを活用したブレンド型授業ー学習行動に着目して(研究代表者:小野 雄一)
・生成AIを組み込んだ日本語作文診断システムの開発と普及に関する研究(研究代表者:李 在鎬)
・英語教師の意思決定支援のための対話型ベイジアンデータ分析システム(研究代表者:草薙 邦広)
・第二言語における統語的複雑性に関する特徴量の検討(研究代表者:近藤 悠介)
【研究者情報】
研究者番号:90756545
機関番号:12501(千葉大学)
部局番号:001(教育学部)
職番号:0007(准教授)
主要な経歴
17-
2025年4月 - 現在
-
2021年4月 - 現在
-
2019年4月 - 2021年3月
-
2015年4月 - 2019年3月
学歴
3-
2013年4月 - 2019年3月
-
2011年4月 - 2013年3月
-
2007年4月 - 2011年3月
主要な委員歴
12-
2023年8月 - 現在
-
2022年2月 - 現在
-
2020年9月 - 現在
-
2018年4月 - 現在
-
2015年4月 - 現在
受賞
5-
2016年8月
主要な論文
46-
Studies in Language Assessment 13(2) 38-72 2024年12月 査読有り招待有りThe present mixed-methods study examined the efficacy of W-Writing, an online formative assessment module for summary writing designed for supplemental use in undergraduate introductory academic writing courses in Japan to enhance summary writing instruction under the new normal that emerged after the COVID pandemic. This module automatically delivered four types of content feedback inspired by the formative assessment and learning-oriented assessment (LOA) literature during the revision stage of a summary writing task. The efficacy of the immediate content feedback was examined from two perspectives: students’ revision behaviors and students’ and instructors’ perceptions of the W-Writing module. Students enrolled in the course and four course instructors participated in this study. A frequency analysis of revision operations applied to the initial summary draft of 60 randomly selected students during revisions suggested that they were engaged in meaningful revision activities. The students’ rating of the usefulness of W-Writing (n = 81) was also high. These results were corroborated by results from a thematic analysis conducted on instructors’ interview data, which suggested the instructors’ high endorsement of W-Writing’s usefulness and their perceptions of students’ high engagement in W-Writing activities. The above results provide initial empirical support for the efficacy of the W-Writing feedback design.
-
Language Testing in Asia 14 2024年10月 査読有り
-
Innovation in Language Learning and Teaching 18(1) 32-46 2023年5月 査読有り
-
電子情報通信学会基礎・境界ソサイエティFundamentals Review 16(4) 289-300 2023年4月 招待有り
主要なMISC
59主要な書籍等出版物
8主要な講演・口頭発表等
144-
Language Testing Research Colloquium 2025 2025年6月
主要な担当経験のある科目(授業)
32-
英語教育工学 (千葉大学教育学部)
-
教育工学と英語教育 (神戸市外国語大学外国語学研究科)
-
英語科教育研究 (立教大学異文化コミュニケーション学部)
-
教育AI論 (千葉大学教育学研究科)
-
言語研究調査法 (立教大学異文化コミュニケーション学部)
-
教育DX論 (千葉大学教育学研究科)
-
総合的な学習の時間 (千葉大学教育学部附属中学校)
-
英語教育教材特論 (明海大学大学院応用言語学研究科)
-
英語教育カリキュラム開発特論 (明海大学大学院応用言語学研究科)
-
統計処理法 (神田外語大学大学院言語科学研究科)
-
ICTを活用した外国語教育研究 (千葉大学教育学研究科)
-
英語科教育法総説 (千葉大学教育学部)
主要な所属学協会
6主要な共同研究・競争的資金等の研究課題
33-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(B) 2025年4月 - 2029年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(B) 2024年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(B) 2024年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C) 2024年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(B) 2024年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(B) 2024年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C) 2024年4月 - 2027年3月