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大学院工学研究院

研究者リスト >> 窪山 達也
 

窪山 達也

 
アバター
研究者氏名窪山 達也
 
クボヤマ タツヤ
URLhttp://mpsrc.chiba-u.jp/
所属千葉大学
部署大学院工学研究院
職名准教授
学位博士(工学)(東京工業大学)
J-Global ID200901019136875354

研究キーワード

 
内燃機関

研究分野

 
  • ものづくり技術(機械・電気電子・化学工学) / 熱工学 / 

経歴

 
2013年
   
 
千葉大学 大学院工学研究科 准教授 
 
2009年
   
 
千葉大学 大学院工学研究科 特任助教 
 
2007年
   
 
千葉大学 大学院工学研究科 産学官連携研究員 
 

学歴

 
 
 - 
2007年
東京工業大学  機械宇宙システム専攻
 
 
 - 
2001年
東京工業大学  制御システム工学科
 

受賞

 
2023年11月
SAE, SETC2023 Best Paper Award,Modeling of Diluted Combustion Characteristics of Gasoline Alternative Fuels Using Single Cylinder Engine
Yasuo Moriyoshi Tatsuya Kuboyama Zhiyuan Wang 
 
2023年11月
SAE, Small Engine Technology Conference 2022, High Quality Paper Award,Study on Influence of Tailored In-cylinder Flow on HCCI Combustion in a Rapid Compression and Expansion Machine
Yiwen Zhong Tatsuya Kuboyama Yasuo Moriyoshi Kei Yoshimura 
 
2019年11月
SAE, International Small Engine Technology Conference 2019 High Quality Paper Award
Moriyoshi, Y. Kuboyama, T. Tsukamoto, T. 
 
2019年5月
ターボ機械協会, ターボ機械協会賞(技術賞),熱効率50%のガソリンエンジン,ディーゼルエンジンを支える高性能ターボチャージャの開発
宮川,中村 森吉 窪山,田畑 
 
2018年11月
SAE International, Small Engine Technology Conference 2018 High Quality Paper Award
 

論文

 
 
Kuniyoshi Eto   Tatsuya Kuboyama   Yasuo Moriyoshi   Toshio Yamada   Tomoaki Yatsufusa   Yusuke Suzuki   
SAE Technical Papers      2023年10月
Experimental methods and numerical analysis were used to investigate the mechanism of high-speed knocking that occurs in small two-stroke engines. The multi-ion probe method was used in the experiments to visualize flame propagation in the cylinde...
 
Yasuo Moriyoshi   Tatsuya Kuboyama   Zhiyuan Wang   
SAE Technical Papers      2023年10月
For the survival of internal combustion engines, the required research right now is for alternative fuels, including drop-ins. Certain types of alternative fuels have been estimated to confirm the superiority in thermal efficiency. In this study, ...
 
Tatsuya Kuboyama   Tsukasa Yoshihashi   Yasuo Moriyoshi   Osamu Nakabeppu   Satoshi Takayama   
SAE Technical Papers      2023年10月
Liquid fuel attached to the wall surface of the intake port, the piston and the combustion chamber is one of the main causes of the unburned hydrocarbon emissions from a port fueled SI engine, especially during transient operations. To investigate...
 
Fuchao SHEN   Masaya TOTSUKA   Tatsuya KUBOYAMA   Yasuo MORIYOSHI   Toshio YAMADA   Kenichi SHIMIZU   Takashi YOSHIDA   
SAE Technical Paper Series      2023年9月
<div class="section abstract"><div class="htmlview paragraph">Lean combustion has been well known to be an effective method to improve the thermal efficiency. However, leaner mixture is prone to cause the unstable combustion and poorer...
 
Takuya Nomura   Yasuo Moriyoshi   Koji Morikawa   Tatsuya Kuboyama   
SAE Technical Paper Series      2023年9月
<div class="section abstract"><div class="htmlview paragraph">Homogeneous charge compression ignition (HCCI) combustion is promising for not only high thermal efficiency but also reducing nitrogen oxides (NOx) and PM simultaneously. Ho...

MISC

 
 
岡嶌燎平   窪山達也   森吉泰生   
自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web)   2023    2023年
 
窪山達也   森吉泰生   
自動車技術(Web)   77(10)    2023年
 
木村真   木村真   鈴木啓太   鈴木伸之   森川弘二   田上公俊   窪山達也   森吉泰生   
内燃機関シンポジウム講演論文集(CD-ROM)   34th    2023年
 
保木本聖   森吉泰生   窪山達也   江頭周一   永井良卓   
内燃機関シンポジウム講演論文集(CD-ROM)   34th    2023年
 
窪山達也   SHEN Fuchao   山田敏生   森吉泰生   吉田隆   
内燃機関シンポジウム講演論文集(CD-ROM)   34th    2023年

書籍等出版物

 
 
窪山達也, 村瀬栄一監(範囲:ノッキング抑制(第2章,第3節) HCCI エンジンの実用化研究(第8章,第3節))
2015年7月      

講演・口頭発表等

 
 
水嶋 教文   佐藤 憲   窪山 達也   森吉 泰生   
自動車技術会2023年秋季学術講演会   2023年10月12日   
 
岡嶌 燎平   窪山 達也   森吉 泰生   
自動車技術会2023年秋季学術講演会   2023年10月11日   
 
 
Miyamoto, T   Shimamura, T   Kuboyama, T   Moriyoshi, Y   
IFAC World Congress 2023   2023年7月   
 
森吉泰生   高宮一樹   Sangmyeong Kim   窪山達也   
自動車技術会2023年春季学術講演会   2023年5月26日   

所属学協会

 
 
   
 
計測自動制御学会
 
   
 
SAE
 
   
 
日本燃焼学会
 
   
 
自動車技術会
 
   
 
日本機械学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

 
 
壁面衝突する噴流火炎の消炎と熱伝達機構の解明
日本学術振興会: 科学研究費助成事業 基盤研究(C)
窪山 達也 
研究期間: 2022年4月 - 2025年3月
 
放電路挙動の制御による希薄予混合気の着火促進機構の解明
日本学術振興会: 科学研究費助成事業 基盤研究(C)
窪山 達也 
研究期間: 2019年4月 - 2022年3月

産業財産権

 
 
森吉泰生   山田敏生   窪山達也   鈴木正剛   森川弘二   
【課題】燃料と潤滑油の混合液滴に起因する低速高負荷時の異常燃焼を抑制する。
【解決手段】ピストン40のトップランド42に、ピストン頂部41側からトップリング溝43側に向かって外周面がテーパ状に縮径された逆反り部48を設け、ガソリンオイル混合液滴がクレビス部60から燃焼室2の中心側に飛散することを制限して相対的に温度の低いシリンダボア1cの内壁面側に導き、燃焼室空間での着火開始を抑制してLSPIの発生を防止する。
 
森井宏和   畑村耕一   森吉泰生   窪山達也   今井康雄   
 
畑村耕一   稲垣一徳   高梨淳一   坊田純   窪山達也   
 
高梨淳一   畑村耕一   森吉泰生   窪山達也   山田敏生   
 
畑村 耕一   山田 敏生   藤井 徳明   窪山 達也