研究者業績

櫻井 清一

サ クライセイイチ  (Seiichi Sakurai)

基本情報

所属
千葉大学 大学院園芸学研究院食と緑の健康創成学講座 教授
学位
博士(学術)(2003年3月 千葉大学)

連絡先
sakuraifaculty.chiba-u.jp
J-GLOBAL ID
200901069884724722
researchmap会員ID
1000357219

外部リンク

受賞

 3

論文

 64
  • 櫻井 清一
    農業市場研究 15(2) 21-29 2006年  査読有り
    This paper investigates the role of the farmers' markets in the development of a 'locally produced-locally consumed' movement and evaluates the impacts of the farmer's market on the development of the rural economy and society. The farmers' market provides the opportunity for transacting local products between farmers and local residents and improves communication concerning dietary and agricultural issues among participants at the market. Continuous development of the farmer's market contributes to the endogenous development of a rural economy and society by establishing a new marketing channel for local products. The farmers' market also provides an opportunity for women and aged farmers to engage in local economic activity. Flexible management systems of farmers' markets enable a rich assortment of local products and leads to the reevaluation of untouched natural resources. Spontaneous management of the market organization by member farmers boosts the activity level of rural communities. These positive factors aside, two types of impacts of the farmers' markets must be considered! micro-level impact and macro-level, noting that impacts on environmental problems and agricultural land use have not been confirmed. Finally, the author stresses the necessity of unifying two different arguments concerning the 'locally produced-locally consumed' movement: marketing-oriented arguments and community-oriented arguments.
  • 櫻井 清一, 安藤 益夫, ピアンサック パックディー
    農業市場研究 13(2) 115-118 2004年  査読有り
    This paper investigates the marketing channels of fruits and vegetables (F&Vs), focusing on the conduct of farmers and wholesalers around Khon Kaen city, northeast Thailand. Multi-staged channels have been developed around F&V marketing in northeast Thailand, with most farmers shipping produce mainly to primary wholesalers who secure produce at farm gates. Some primary wholesalers try to attract farmers by selling agricultural inputs and giving detailed price information. Secondary wholesalers do business at the wholesale market in the city. Their business scale is relatively large, but they are still negative about transacting with big supermarkets. Preliminary margin analysis reveals a large difference between the farm gate price and the wholesale price for retailers.
  • 櫻井 清一
    農林業問題研究 39(3) 260-269 2003年12月25日  査読有り
    This article investigates the position of the farmers' market in the globalizing agro-food system in Japan. The farmers' market is not a closed system separated from the globalizing economy and society, but an open system in the trend of globalization. Therefore there is the possibility of its being affected by the forces of other marketing channels. But the farmers' market still has some characteristics that contribute to its ability to overcome or mitigate the negative aspects of the globalization of the agro-food system. By applying the framework for investigating industrialized society elaborated by I. Illich and the fordism-flexibility analysis, the author identifies alternative aspects of the farmers' market, such as the potential of easy entry for diversified farmers, the discovery of vernacular values, a flexible shipping system and the acquisition and utilization of information through communication among market participants. Remaining issues to be investigated are the significance of locality and the additional comparative analysis between the market and two other objects: the traditional market and the farmers' market overseas.
  • 張 秋柳, 齋藤 修, 櫻井 清一
    千葉大学園芸学部学術報告 57(57) 59-66 2003年3月  査読有り
    本論文では、鶏肉産業におけるインテグレーションの主体間関係について、ケーススタディからインテグレーターを規模と企業行動によって戦略グループに分けて、インテグレーターと小売、生産者との関係を分析し、パフォーマンスを検討した。大規模インテグレーターは卸売会社と提携して大型量販店に対応した銘柄生産を行うのに対し、中規模インテグレーターは卸売段階を統合して、差別化製品をもって中堅量販店への企画提案力を強める戦略をとっている。小規模インテグレーターは生協組織との取引依存度を強めて、生協対応の銘柄生産を行っている。このように、インテグレーターは規模に合った競争戦略をとって生存領域を確保し、規模が小さいほど契約価格が高く、組織の収益性が良いことが想定される。このことは契約生産者とのパートナーシップの関係を促進させることになる。
  • 千葉大学園芸学部学術報告 57 107-119 2003年  
  • Seiichi SAKURAI
    フードシステム研究 10(1) 22-35 2003年  査読有り筆頭著者
  • 櫻井 清一, 斎藤 修, 横溝 太郎
    農業経済研究. 別冊, 日本農業経済学会論文集 2002 241-244 2002年11月30日  査読有り
  • 横溝 太郎, 櫻井 清一, 齋藤 修
    農業経営研究 40(2) 83-87 2002年9月25日  査読有り
  • 櫻井 清一, 斎藤 修
    農業経営研究 40(2) 108-111 2002年9月25日  査読有り
  • 櫻井 清一, 斎藤 修
    千葉大学園芸学部学術報告 56(56) 127-141 2002年3月  査読有り
    本論文では、短期周遊型が基調となっている近年の国内観光において、農業部門が多様な観光資源を提供していることを解明するとともに、こうした資源を活用した地域活性化戦略を構築するための組織化方策および前提条件を考察した。 まず国内観光の基調が近隣の観光スポットを繰り返し周遊するスタイルとなっていることと、その社会的背景を整理した。続いてグリーン・ツーリズムおよび地域資源管理論をレビューし、農村に分布する観光資源を把握するための事前考察と整理のための枠組を示した。事例として南房総地域を選定し、富浦町と三芳村における農業観光資源の利用・管理状況をその担い手に留意しつつ分析した。最後に事例分析の結果を再整理し、農業関連資源は観光資源としても寄与しているが、可変性が強く、資源間の連鎖性もあるため、資源の共同管理を担う組織ないし共同管理を誘発させるネットワークの構築が有効であることを示した。加えて、短期周遊型観光客の観光農業における行動特性とその対策を整理した。
  • 櫻井 清一
    農村計画学会誌 20(3) 203-208 2001年12月  査読有り
  • 櫻井清一 ほか
    農村生活研究 43(2) 10-16 1999年  査読有り筆頭著者
  • 藤島 廣二, 辻 和良, 櫻井 清一, 村上 昌弘
    農業経営研究 33(2) 25-34 1995年9月25日  
  • 櫻井清一
    農村生活研究 39(3) 13-20 1995年  査読有り

MISC

 55

書籍等出版物

 10
  • 小原, 均 (担当:分担執筆, 範囲:果実の流通と経営改善(櫻井清一:p241-252))
    実教出版 2024年1月 (ISBN: 9784407205336)
  • 木立真直 坂爪浩史 (担当:分担執筆, 範囲:地産地消運動の現段階と農産物直売所の果たす役割(櫻井清一:p162-179))
    筑波書房 2022年7月 (ISBN: 9784811906300)
  • 大浦, 裕二, 佐藤, 和憲 (担当:分担執筆, 範囲:農業のビジネス化(櫻井清一 pp.111-122))
    ミネルヴァ書房 2021年5月 (ISBN: 9784623091164)
  • 日本農業経済学会 (担当:分担執筆, 範囲:市民農園・体験農園・コミュニティガーデン(櫻井清一:pp.538-539))
    丸善出版 2019年12月 (ISBN: 9784621304570)
  • 日本農業経済学会 (担当:分担執筆, 範囲:農業・農村の外部効果(櫻井清一:pp.45-46))
    丸善出版 2019年12月 (ISBN: 9784621304570)

講演・口頭発表等

 15

担当経験のある科目(授業)

 16

所属学協会

 9

共同研究・競争的資金等の研究課題

 24

メディア報道

 4