Qiu Yan, 大西 好宣, 邱 立, Yan Qiu, Onishi Yoshinobu, Li Qiu
留学生教育 (14) 83-92 2009年12月 査読有り
留学の初期段階にある就学生は、他のどの段階にある留学生と比べても、心身や生活の不安定さから、よりきめ細かなサポートを必要としている。にも関わらず、そうした就学生の現状や問題点については、これまでほとんど顧みられることがなく、研究成果にも乏しかった。そこで本論文では、就学生・卒業生・日本語学校関係者の3者に対して行った面接調査をもとに、日本語学校及び留学制度それ自体の抱える問題点を探る。Due to the instability of the physical and mental condition of Chinese students during the initial stage of learning in Japan,there is a need for more intensive support from society than at any other stage of learning. However,little attention has been paid to Chinese students' issues and conditions in this initial stage of learning. Because there are few studies to be found in this field,the authors explore some issues in Japanese language schools and the system in which Chinese students study abroad by conducting interviews and surveys of current students,graduates and staff in these schools.